Friday, August 1, 2008

membosankan di makmal

Subuhku bangkit. Segera tertera pesanan ringkas dari dia. Aku tersenyum. Dia yang ku tunggu. Dia yang ku nanti. Segera ku menunaikan solat. Alhamdullilallah, dada ku tidak buat perangai di pagi ini. Tapi, usai solat, aku tertidur.

Salah seorang roommate ku mendera pintu. Ditutupnya pintu dengan kuat. Akibatnya aku terjaga dari perbaringan.

Kulihat daya masih lagi dibuai mimpi.Wana bersiap-siap. Terlupa sejenak. Mungkin ke makmal agaknya dia menyiapkan FYP. Kesian wana terpaksa membacuh banyak jenis teh untuk di analisis antioxidant.Sha tiada.Nani tiada. Pulang ke rumah.

Aku berfikir sejenak. Mungkin Kak Farah yang mendera pintu bilik. Sesuai dengan badan dan kekuatan otot badan yang dia ada. Sah dia. Aku bangkit dan terus membetulkan badan. “Alamak!! Dah lewat” aku perlu segera ke makmal untuk menyiapkan FYP.

“ida, nak pergi Lab ke?”. Soal Wana. “Ermm”. Jawabku malas. Kesian wana, aku tak patut jawab macam tu je. Aku mula menyesal. Tapi, mataku berpisat-pisat lagi. Ku membersihkan diri. Sungguh sejuk air. Bantuan mandian Dettol betul-betul menyegarkan diriku.
Aku terus menyarungkan jeans hitam, baju T putih short sleeve dan kalegan Pink. Dengan beg sandang belakang, aku mengaumkan enjin ego. Hanya air susu saja memenuhi krateria sarapan pagi aku. Lantas. Dengan semangat, berlalu meninggalkan Seroja. Fakulti mula melambai-lambai kedatangan aku.
Sampai di Fakulti, Parking motor amat penuh sesak. Kesian motor-motor, mesti tidak cukup oxygen untuk bernafas. Aku turut bersimpati. Dengan ‘kerek’ aku mendaki ego ke parking motor staff. Memang motor aku saja yang berpelekat student. Aku memang tidak serik untuk disaman. Acap kali disaman. Hanya disebabkan lessen mati, roadtax mati dan parking staff. Aku berhitung sendirian. “UiTM yang salah. Kedekut buat parking motor”.

Aku segera ke makmal. Aku lihat telatah-telatah pelajar-pelajar. Macam-macam ragam. Ada yang terkejar-kejar ke kelas, ada yang bersembang, ada yang makan sambil berjalan. Kelaparan agaknya. Otak ku mula berligar.

Sampai di makmal, mataku mula bergerak ke kiri dan kanan. Ada junor-junior yang sedang membuat Muffin. Enaknya bau. Mesti Lab Processing DR.SITI. Aku melihat Izu berdiri di koridor umpama menunggu buah durian yang gugur. Sedapnya durian. “Ehe”. “Wei Izu, ko buat Lab ker?”. Sergah aku. Muka Izu terperanjat beruk. Tidak patut aku menyergah umpama itu. “tak la. Aku tunggu Kak ITi”. Jawab Izu. Izu menanyakan aku tentang FYp yang telah aku buat. Dia memuji aku rajin membuat FYP. Dalam hati aku menjawab ..”Terpaksa”.

Aku mula membuka locker aku dan menyarungkan jubah putih dan kasut. Aku memasuki makmal 203. Wana, Zaidah, HAbsah dan kakak-kakak lain sedang tekun membuat analysis. Aku mula mengacau dan mengenakan mereka.

“Wana, aku nak order teh campur gula satu tau”. Aku mula mengarah Wana umpama aku bos dan Wana secretary. “Haa.. kejap-kejap.” Gelakan suara mula terdengar. Wana sedang membancuh the di dalam boil water di dalam bikar.

No comments: