Saturday, July 19, 2008

Merisik keadaan di lab food 201

Aku mengeluh kepenatan. 100%, 80%,and 60% pulp 3 replicate each one terpaksa malas aku wajib diulangi. Umpama paper Food Chem yang di ulang semester lepas. Amat perit.

Aku kelaparan. Hanya air kotak susu soya dan biskut product develop Kak Yani yang berjaya meneroka trakea lantas terjun ke esofagus dan perut untuk di cerna. Biar hanya untuk yang ku ratah, namun aku berpuas hati. Bila di bebani kerja aku automatik akan mengetepikan semua itu.

Selesai semua kerja baru aku akan meraikan perutku.

Tadi agak ramai pelajar yang menjalankan projek di makmal ini. Tapi... hanya aku, Azni, Kak Fatihah, dan Rozi yang memonopoli makamal ini.

Bau chemical reagent amat perit menusuk hidung aku.
Meja penuh bersepah dengan alat radas, chemical dan sample.

Sabar ye mata.....

Aku simpati akan mata ini. Mesti sakit melihat keadaan bersepah sebegini.
Aku hitung di otak ku. Ahh.. agak mentensikan bila bekerja di makmal kilang food.

Petang aku berjanji dengan Nurul. Keluar makan. Tapi... nampaknya, agak malam juga aku di sini.

Tiada balasan mesej dari dia. Sudah sampai agaknya.
Hanya tadi berbalas mesj. Ketiduran di dalam kereta agaknya.
Aku membayangkan adiknya Nazirah memandu. Kepenatan nanti dirinya.
Sedang asik mengadap skrin laptop,

"Ida, tenok jap centrifuge"

Aku bingkas bangun. Membantu rakan-rakan yang tidak berapa tahu akan alat itu.
Aku meluru ke arah mereka. "Hai yaaa... dak laki pun tak reti guna ke?" Mengeluh hatiku seorang diri.

Aku cuba membantu apa yang patut.
"Tak balance rupanya sample. Patotlah ter off"
Aku menerangkan kaedah dan cara.

Pahala dapat kusambut. Alhamdullillah..

Sekarang aku pula di jadikan lab assistant. Macam pro pula aku. "Ehee.." Hati nakal mengusik.

Aku perlu berlari-lari anak ke makmal 202 dan 204. Melihat Uv spectrometer yang bakal aku sentuh. Namun, terpaksa aku tunggu giliran menggunakan Centrifuge..

Aku mengeluh seorang diri.
Kepanasan memakai lab coat mula menghantui diri.
Kerimasan memakai glove umpama doktor pakar bedah telah aku ceraikan dari tangan.

Tidak perlu skima sangat. Yang penting keselesaan dan pandai protect diri...

Aku ingin menyambungkan tugas mengusik rakan-rakan yang di makmal 204. Makmal Processing makanan. Aku berbangku di makmal analisis makanan.

No comments: